Om undervisningen

Jag undervisar i Satyananda yoga och tantrisk meditation. Den undervisning som jag ger följer de yoga- och meditationstekniker som förmedlats av Bihar School of Yoga i Indien, en holistisk form av klassisk yoga som betonar hela människan. I Sverige finns det tre olika skolor/organisationer i samma tradition: Satyananda Yoga Sverige, Skandinavisk Yoga och Meditationskola och Ananda Mandala Retreat Center

Yoga är i grund och botten ett handgripligt och praktisk system som du kan använda dig av i din växt som människa. I tantrisk yoga sägs: fortsätt leva som du brukar. Lägg bara till ännu en vana - yoga.

 

En yogakurs innehåller en komplett kombination av yogans olika element: reningstekniker (hatha yoga kriyas), yogaställningar (asana), andningsövningar (pranayama) samt hållningar, lås (mudra och bandha) och meditation.

Detta är den fysiska delen av yoga som med ett samlat begrepp ofta kallas Hatha Yoga och används till att förebygga och bota psykosomatiska och fysiska sjukdomar. Dessa övningar håller kroppen levande och vital, oavsett ålder, håller matsmältningen i ordning och förbereder koncentration. Blodomloppet stimuleras genom venpumpövningar och uppochnedvända ställningar som utnyttjar tyngdlagen. 

Effekten av den fysiska delen av yoga harmoniseras med någon typ av tantrisk meditation - djupavspänningen Yoga Nidra eller koncentrationsteknik Tratak, meditationsteknik Inre Stillhet (Antar Mouna) eller Vishuddhi Shuddhi till exempel. 

Varje yogaprogram har en verkan i sig – men är även en förberedelse för övningarna på nästa lektion. Försök att inte missa två lektioner i rad. Det finns flera kurser som pågår parallelt och det är möjligt att komma till en annan by/stad och ta igen ditt pass under hela kursperioden (det behövs inte hända på samma vecka även om det är förmånlig).

Om du vill börja med yoga hemma är det värd att skaffa en bra bok om yoga i Satyananda tradition för att då är terminology samma och du känner igen ställningar som vi gör. "Satyananda yoga" bok finns att köpa från mig (250kr).

På en yogaklass tänker man kanske "det här vill fortsätta öva hemma också, det är så bra för mig" ... men sedan kom man inte riktigt ihåg hur det var. Köp dig en bok som innehåller stor del av kroppsövningarna och andningstekniker som vi gör, samt är inspirerande att läsa!

22503657-9g046.jpg
Vad säger deltagarna:

"Man kan ankomma trött, men lämnar yogastudion pigg, energifyllt – och hungrig ..."

"Yoga ger mig balans i livet både kroppsligen och mentalt ..."

"Yoga är ingen konkurrens, vilket otvivelaktigt är bra ..."

Välj rätt svårighetsgrad

En yogaprogram ska ha både ställningar som är relativt lätta och de som du inte klarar av ännu. Om det är för lätt, blir man uttråkad, om det är för svårt tappar man fokus och motivation. Välj en rätt kurs för dig!

Yin Yoga

De är minst lika viktigt med vila och återhämtning som att jobba och vara aktiv. Yin yoga ger dig vila och avkoppling för musklerna, nervsystemet, bindväv och sinnet. Yin yoga är nyttigt både för de som är otränade och för de som är i väldigt bra form.

Hatha Yoga Grund

En bra start för nybörjare och de som har ryggproblem eller annan smärtproblematik. Många i medelålder och   äldre upplever Hatha Yoga Flow Nivå 1 som väldigt tuff. Bättre göra en kurs i alla fall på grundnivå först!

Hatha Yoga Flow Nivå 1

Relativt dynamisk form av yoga, speciellt första halvtimme där vi gör solhälsningar med modifikationer. Din styrka, flexibilitet och balans kommer att testas och kommer naturligtvis förbättras över tiden. För större effekt föreslår jag komma på yoga 2 gånger i veckan.

Hatha Yoga Flow Nivå 2

Du ska vara i relativt bra form och inte ha smärtproblematik. Fysiskt utmanande yoga  

kombinerad med andningsövningar, avslappning och meditation.

HITTA HIT:

Yoga Du & Nu

Jälluntofta Älmhult

Unnaryd 31452

Hitta hit: Google maps

 

© 2018 Yoga Du & Nu