top of page

Yoga events, dagretreats och längre klasser

417FAA85-FAA6-4222-8EDA-0DD59A3AFE7C.jpeg

24/2 Yin Yoga och lunch

Ett längre yin yoga pass - återhämtande yoga som alla kan delta i. Mysfaktor är maxad med att yoga framför brasan i ett hemmastudio som ligger mitt i skogen. Efter tvåtimmars yoga äter vi tillsammans nåt gott lagad från egenodlade grönsaker! 

Har du inte gjort yin yoga innan? Ingen fara! Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar. 

Inga förkunskaper krävs! Yin yoga är en av de mest "tillgängliga" yogastilar som finns. Passar även med långvarig stelhet och smärtproblematik.

Tid: lördag 24/2/2024 , kl 10:30-14:00

Pris: 400kr 

Sista anmälningsdag: Min 6, max 8 deltagare, vill gärna att du anmäler dig senast en vecka innan, men du få gärna kolla om platser finns upp till dagen innan.

Till anmälan >

Bare Trees in Fog

Yogadag 

Dagsretreat med yoga, meditation och avslappning

Endags yogaretreat för återkoppling med dig själv och naturen. Under dagen kommer vi yoga inomhus framför brasan och meditera utomhus (walking meditation). Både uppfriskande som avstressande dag med yoga utlovas. Du behöver inga förkunskaper, i yogaklasserna kommer alternativ att ges så att klasserna passar dig som är nyare till yoga samt erbjudas mer utmanande moment. 

Yogadagen följer ett holistiskt sätt att lära ut yoga enligt Satyananda Yogas principer. Dagen inkluderar olika moment av yoga - yogateori, kroppspositioner (asana), andningstekniker (pranayama), liggande meditation (Yoga Nidra) och sittande meditation. Utöver det även gående meditation som passar bra efter lunch och erbjuder en stund att vara för sig själv ute i skogen.

Dagsschema:

10:00 Yoga & andningsövningar (anpassas till olika nivåer)

12:15 Lunch  

13:15 Walking meditation 

14:00 Guidad avslappning Yoga Nidra 

14:30 Sittande guidad meditation med introduktion till meditation

15:15 Avslutning

Tid: Lördag 9 mars, kl 10:00-15:15     

Pris: 600kr 

Anmälan: Vill gärna att du anmäler dig senast en vecka innan, men du få gärna kolla om platser finns upp till dagen innan

Till anmälan >

water-4967843_1280.jpg

Saltvattenflush - Shankprankshalana 

Drick saltvatten ... gör enkla yogaövningar ... få en glad mage och tarm!

Saltvattenflush är en effektiv “bio hack” som aktiverar tarmrörelser och tömmer tarmen på ett skonsamt sätt. Här pratar vi INTE om att föra vatten i tarmen via rektum, utan du DRICKER vatten. Shankprankshalana är en reningsprocess för hela matsmältningssystemet från mun till anus, med ljummet saltvatten. I Shankhaprakshalan tas vatten från munnen, går genom halsen till magen, från magen till tunntarmen, från tunntarmen till tjocktarmen och kommer slutligen ut genom anus. Detta är ett utmärkt sätt att avgifta din kropp från ackumulerade toxiner.

I yogisk litteratur kallas saltvattensflush för shankprankshalana. Det är en av del av klassisk hatha yoga - Hatha yoga kriyas. Hatha Yoga är den del av yogatraditionen som omfattar de fysiska reningsövningarna. De avlägsnar gift- och avfallsämnen och upplöser de grövre spänningarna i kroppen och lägger grunden till att upprätthålla en harmonisk balans. 

 

I tarmen samlas "slagg" och avfallsämnen som fastnat i tarmens små veck. Därigenom kan spänningar uppstå, som binder energi och påverkar ens välbefinnande. När tarmen sköljs avlägsnas slaggen och spänningarna.

Huden blir renare och mjukare och många typer av hudallergi och eksem kan lindras, ja, kan till och med helt försvinna. Sinnena skärps i en sådan grad att det känns som om de har varit slumrande och nu väcks till liv. 

Verkningarna är inte bara fysiska, som att smaka och se bättre. När de grova spänningarna avlägsnas från mage och tarmar får du den frigjorda energin till ditt förfogande, och kroppen känns lätt och mår bra. Det blir lättare att falla till ro, vilket gynnar inlärningen av yoga och meditation.

Du kommer att dricka varm vatten med salt - samma som kroppsvätskornas normala salthalt dvs 9 promille - vilket gör att man inte blir kissnödig, inte heller uttorkad. Mellan varje två glass av vatten kommer du göra fem enkla yogaövningar, som gör att vattnet går igenom tarmarna och rensar dem. Alltså du aktiverar kroppens ”eliminering” – för att ta bort saltvattnet så snabbt som möjligt ut ur kroppen. Samtidigt spolar det rent både tunntarmen och tjocktarmen! 

Du få bestämma vilken version du ska satsa på:

  • Laghoo shankprankshalana = den korta versionen
  • Poorna shankpranksahlana = fullständiga versionen  

 

Laghoo shankpranksahalana, den korta variationen är till dig, som vill uppmuntra normal funktion av tarmarna. Den rekommenderas för matsmältningsbesvär och för att spola ut njurarna. Välj den korta variationen om du gör saltvattenflush första gången i livet, speciellt om du ofta lider av förstoppning, vilket kan betyda att d har mentala spärrningar när det kommer till tarmrörelse och den fullständiga versionen kan kännas överväldigande.

 

Poorna shankprankshalana, den fullständiga versionen är till dig, som vill lindra matsmältningsproblem och tona  levern och andra matsmältningsorgan och körtlar. Det är till dig som vill stärka immunförsvaret och höja din energinivå. Du kan också vilja göra det för dess mentala effekten - lugna sinnet och förbereda vägen för högre medvetandetillstånd. OBS du måste hålla en diet i 10 dagar efteråt! Den består av lättsmält, skonsam mat, som kokta sädesprodukter (ris, spagetti utan ägg m. m.), kokta grönsaker och baljväxter såsom bönor och linser. Det skyddar matsmältningsorganen och ger kroppen tid att stabilisera effekten av tarmsköljningen.

Skandinavisk Yoga och Meditationskola har en utmärkt artikel om shankpranksaha, läs gärna detta och har du ytterligare frågor tveka inte att kontakt med mig så att vi kan diskutera. 

Tid: Lördag 20/4/2024

Två tider. Räkna ca 2t30 min för korta och 4t för fullständiga versioner

Grupp 1 start 08:00

Grupp 2 start 09:45

 

Pris: 400kr/kort version; 600kr/fullständig version

Plats: Jälluntofta hemmastudio; om 5+ deltagare då MHF Gården, Vallsnäs, Unnaryd

Sista anmälningsdag: vill gärna att du anmäler dig senast en vecka innan

Till anmälan >

 
Balancing Rocks

Yoga minifestival  ingen bestämd datum

Dagsretreat där du kan testa olika typer av yoga

Kom på en härlig yogadag! Både uppfriskande som avstressande dag med yoga utlovas. Det är också ett utmärkt sätt att prova olika yogastilar och hitta (en ny) favorit! Inga förkunskaper krävs.

Tips för dig som är ny till yoga: Om du är ny till yoga, kom på Nivå 1. Om du är i bra form och tycker att det är kul med fysiskt utmaning kom på Nivå 2 även om du inte har mycket erfarenhet med yoga.

Om du pga t.ex ålder har minskad rörlighet och styrka eller föredrar mjukare yoga då är det mjuk morgonyoga och Yin Yoga som passar!

Eller ännu bättre, kom på hela förloppet! Klasser är uppbyggda så att en förbereder till den nästa och tillsammans blir de en helhet.

Dagsschema:

10:00-10:50 Mjuk morgonyoga

11:00-11:50 Hatha Flow Nivå 1

12:00-12:50 Lunch

13:00-13:50 Walking meditation & guidad avslappning

14:00-14:50 Hatha Flow Nivå 2

15:00-15:50 Yin Yoga

Tid: , kl 10-16  

Plats: Jälluntofta hemmastudio  

Pris: 600kr för hela dagen, 150kr enstaka klasser

Sista anmälningsdag/senast avbokning: 3 dagar innan, anmälan är bindande fast inte personlig

Till anmälan >

***

Tid:, kl 10:00-15:50    

Plats: Ås Förbundsgård, Ås, Bredaryd 

Pris: 600kr för hela dagen, 150kr enstaka klasser

Sista anmälningsdag/senast avbokning: 3 dagar innan, anmälan är bindande fast inte personlig

Till anmälan >

Dry Sauna

Bikram yoga (hot yoga!) och
Yin Yoga i eftervärme 

Yoga i värme så du får svetta! 

Bikram Yoga är en serie bestående av 26 positioner och två andningsövningar. Varje position sträcker och stärker specifika muskler, ligament, vävnader och leder och förbereder dig för nästkommande position. Bikram-metoden stimulerar också dina organ, körtlar samt ditt nervsystem genom att transportera friskt syrehaltigt blod till hela kroppen och balanserar på så sätt kroppen och dess funktioner.
I yogarummet befinner du dig i en klimat som liknar Indien - fuktigt och uppvärmt till ca 30 grader. Värme hjälper att mjuka upp dina muskler och på så sätt förebygga skador och tillåta en mer djupgående träning.

Med fördel kombinerar du denna fysiskt ansträngande klass med yin yoga direkt efter. Yin yoga i eftervärme av Bikram yoga brukar vara högt uppskattat! 

Tid: ingen bestämd datum just nu

kl 18:00-19:45 Bikram Yoga

kl 19:55-20:40 Yin Yoga  

Pris per klass:

Bikram Yoga 270kr;

Yin Yoga 200kr;

Bikram + Yin Combo 350kr

Sista anmälningsdag/senast avbokning: 3 dagar innan, anmälan är bindande fast inte personlig

Till anmälan >

Yoga Practice

Yoga för rörligheten

Yoga kan vara en form av rörlighetsträning. Rörlighet handlar framförallt om att använda kroppen – use it or loose it! Rörlighetsträning kan delas i statisk och dynamisk. Den statiska är stretching där du töjer muskeln i en och samma position, och håller ett antal sekunder eller minuter. Dynamisk rörlighetsträning utförs i ett flöde. Den fysiska yogan innefattar både dynamisk och statisk rörlighetsträning.

Rörlighetsträning i någon form passar alla! Och alla mår bra av det! 

Vi börjar med kroppsövningar (ca 1t15min) och rundar av och fördjupar våran yogautövande med guidad avslappning, andningsövningar och meditation.

Tid & pris:  

 ingen bestämd datum just nu kl  08:30-10:30, 250kr 

Anmälan: Vill gärna att du anmäler dig senast tre dagar innan, men du få gärna kolla om platser finns upp till dagen innan. 

Till anmälan >

Beach Yoga

14/4 och 26/5 Yogaklass med tema Apana Vayu & lättsmält kvällsmat. Förberedande klass till saltvattenflush  

 Apana Vayu - den nedåtgående energin

Du kommer att lära dig om yoga fysiologi - prana och apana. Och hur man kan stötta Apana Vayu - den nedåtgående energin. Apana Vaya styr utsöndringen ur kroppen, nämligen urin, fekalier, mensblod och pressa ur barnet. Apana Vatas område är bäckenet, blåsan, tjocktarmen, livmodern, äggstockarna och låren. Vi gör olika övningar, både fysiska och koncentrationsövnignar, som stöttar och stärker Apana Vayu.  

Det är ett givande klass att delta även om du inte kommer att göra saltvattenflush, samt finns det ingen krav att delta på detta för att göra saltvattenflush (laghoo shankprankshalana). Men jag rekommenderar det, speciellt om du känner dig nervös inför dagen och du är intresserad av släppa taget, grunda, frigöra energi.

1t30 minuter för yoga och sedan äter vi enkel och lättsmält mat som passar bra inför tarmsköljningen nästa dag. 

Tid: ingen bestämd datum just nu kl 17:30-19:30 //  Fredag 26/5 kl 17:30-19:00

Pris: 300kr 

Sista anmälningsdag: 10/4 och 20/5 respektive, från denna datum är anmälan bindande fast inte personlig

Till anmälan >

Bridge into the Woods

6/5 Yoga utomhus för hela familjen - Brunnsbackadagen 

Utomhusyoga i Unnaryd

Första lördag av maj är Brunnsbackadagen - Brunnsbacka Sågkvarn kör igång och 

blir det musikunderhållning,kaffeservering, lotterier m.m. Jag vill haka på denna evenemang, hitta i närheten nån fin plats där vi ska kunna yoga ute i det vakra naturen. Efter yoga kan de som vill gå på Brunnspbackadagen kl 14-16. 

Mer info kommer.

Tid: ingen bestämd datum just nu  kl 12-13

Pris: 150kr 

Sista anmälningsdag: 1/5; från denna datum är anmälan bindande fast inte personlig

Till anmälan >

Bridge into the Woods

17/6 Yoga och vandring  

Vandring på vakra Jälluntoftaleden, yoga utomhus, lunch, övningar för medveten närvaro, guidad avslappning

Mer info och dagsschema kommer! 

Tid: ingen bestämd datum just nu kl 11:00-15:00     

Pris: 500kr 

Sista anmälningsdag: 7/6; från denna datum är anmälan bindande fast inte personlig

Till anmälan >

A lotus in a pond

Yogadag 

En halvdag retreat med yoga både inne och ute, lunch ingår

Dagen börjar med en lätt hemmalagad. Lunch serveras från 12 och vi ska vara färdiga med maten innan 13. Så kom när det passar dig!

Från kl 13 börjar det mer formella yogadagen. Introduktion av dagen och instruktioner för walking meditation. Efter walking meditation är magen förhoppningsvis tom så att vi kan fortsätta med fysisk yoga.

Vi går metodiskt igenom kroppen, sträcker och stärker den. Lugn och skön klass som är byggt upp så att det ska passa både dig som kommer på yoga första gången i livet, samt ger möjligheter för erfarna att utöva yoga från sina förutsättningar.  

Fysisk yoga är bra grund för andningsövningar som hjälper oss att komma till ett djupt rofyllt och lugnt sinnestillstånd. Med meditation tränar du din förmåga till koncentration och medveten närvaro. Genom olika meditationstekniker skapar du förutsättningar för ett liv i balans och mindre stress.

Önskar dig varmt välkommen! 

Dagsschema:

12:00 Lunch och mingel

13:00 Introduktion av dagen och instruktioner för walking meditation

13:30 Walking meditation

14:00 Hatha Yoga

15:15 Pranayama (andningsövningar) och meditation

16:00 Avslutning

Tid: ingen bestämd datum just nu kl 12:00-16:00    

Pris: 500kr 

Sista anmälningsdag: 11/4; från denna datum är anmälan bindande fast inte personlig

Till anmälan >

Lapimaa med copyright.jpg

Vintersolstånd! Sol, vi hälsar dig!

Nu blir det ljusare igen!

Vintersolstånd, den kortaste dagen är på fredag 22/12, så nu på lördag morgon 23/12 välkomnar vi solen och dagarna som blir längre och längre. Vi börjar innan soluppgång och gör solhälsningar medan det blir ljusare och ljusare i himlen. Håller tummarna får soligt väder!

Solen var och är en symbol för det andliga medvetandet och odödlighet, eftersom det kommer med ljuset varje morgon. Vi gör solhälsningar med något längre mantra för varje runda med 12 ställningar. Dessa mantra symboliserar 12 olika upplevelser av solen, när det visar sig vid gryningen varje morgon året om.

Efter solhälsningar varvar vi ner med några stretchande ställningar, avslappning, pranayama (andningsövningar) och meditation.

Tid: ingen bestämd datum just nu  kl 08:30-10:00

Plats: Jälluntofta hemmastudio    

Pris: 250kr 

Sista anmälningsdag: 3 dagar innan. Anmälan är bindande fast inte personlig

Till anmälan >

Morning Coffee

Yoga tillsammans och knytis 

En härlig förmiddag tillsammans med yoga och knytisbrunch

Vi pratar ihop oss om vilken slags yogautövande önskas att starta dagen med och yogar tillsammans. Det är en mindre formellt yogaklass och alla som vill, kan bidra till vilka övningar vi gör, kanske man vill dela av sina favoritövningar.  Efteråt dukar vi fram en knytisbrunch. En härlig förmiddag tillsammans!

Tid: ingen bestämd datum just nu kl 09:30-11:45

Yoga 09:30-10:30 + knytis efteråt   

Pris: gratis

Sista anmälningsdag: 

Till anmälan >

bottom of page