top of page

Hitta en kurs som passar dina förutsättningar och önskemål! OBS alla kurser är öppet för dropin. Läs mer >

Best-Yin-Yoga-Stretches-Sleep-Reclining-Twist-scaled_edited.jpg

Yin Yoga (och yoga nidra)

Stillsam, återhämtande yoga för dig som vill dra ut stela muskler, släppa på spänningar, samt öka medveten närvaro 

Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att stilla kropp och sinne. Det passar alla som tycker om eller vill utmana sig att ta kontakt med mer stilla och reflektiva sätt att vara. Det är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer och till vardag där vi har så mycket press på oss hela tiden. I yin yoga släpper du all stress och prestation.

Yin yoga passar särskilt bra när du har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.

Alla ställningar är liggandes eller sittandes och vi håller de 3-5 minuter. Vissa ställningar kan upplevas som sköna och avslappnande och vissa som osköna för att de sträcker ut precis där du är stel och håller spänningar. Vi använder oss av filtar, klossar, bolster och vägg för att få stöd och kunna slappna av i varje ställning. Du får tips och råd hur du kan modifiera en position så att den är tillgänglig för dig.

Kurser som heter "Yin Yoga & Yoga Nidra" avslutar vi med en guidad djupavspänning.  På sanskrit betyder nidra sömn och yoga nidra kallas ofta den sömnlösa sömnen då vi tas in i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn där kroppen går in i en djup form av avslappning. 

Se ett inspelad klass > 

Kolla pågående kurser för drop-in >

Kolla kommande kurser och anmäl dig >

Jordhälsningar

Jorda din energi och bli mer närvarande med denna stabiliserande sekvens.

Jordhälsningar är en sekvens av yogaställningar som bygger styrka, uthållighet och stabilitet och du får bättre fokus i stunden. Ställningar som vi gör här tar bort tryck från axlar och överkropp. Den lägger mer vikt på styrka och rörlighet i ben, bål och höfterna.

 

Under kursens gång tittar vi närmare på varenda ställning som är del av flödet och gör andra övningar för friskare och strakare rygg och core.

 

Varje klass avslutar med ca 15 min sittande meditation. Vi kommer att göra en andnings/meditationsteknik från den tantriska yoga traditionen som kallas Yoga mudra också känd som Shanti mudra. Prana mudra väcker den vilande prana shakti, vital energi, och distribuerar den i hela kroppen, vilket ökar styrka, hälsa och självförtroende. Det utvecklar medvetenhet om de subtila energiflödena i kroppen. Det ingjuter en inre attityd av frid och jämnmod.

OBS Detta är ett yogapass som förutsätter att du har tillräckligt friska knäna att öva på huksittande. Se bild till vänster. Det är ok om du inte ännu kan få hälarna ner i huksittande. 

Kolla schemat >

Kolla kommande kurser och anmäl dig >

Yoga Class

Kurs i meditationstekniken Ajapa japa

Yogaklass med fokus på meditation

På denna fyra veckors kurs lär du dig grunderna i tantriska mediationstekniken Ajapa japa ("unrepeated repetition"). Ajapa japa är uppdelad i flera faser som går från den grövre till den finare. Du går igenom de varje gång du sätter dig ned och mediterar. De grova är baserade på psykisk andning (ujjayi) och på ett manrta. 

 

Klassen är byggd upp med syfte att meditera. Klassen börjar med guidad avslappning för att ha energi, ork och lust att stanna vaken när man ska meditera. Vi förbereder kroppen också med några mjukgörande övningar. Vi tittar närmare på några begrepp i den yogiska filosofin och fysiologin som är viktiga i sammanhanget. 

Varmt välkommen!  Här i skogen där min hemmastudio ligger finns verkligen bra förutsättningar för lugn och ro.

Kolla schemat >

Kolla kommande kurser och anmäl dig >

Yoga Class

Hatha Flow 1

Dynamisk yoga för smidighet, styrka och inre lugn

Dynamisk yogaklass med varierande rörelser som stärker och sträcker kroppen. Andning sammanvävs med rörelsen i ett skönt flöde mellan olika positioner. Ger dig ökad rörlighet, mer styrka, bättre koncentration och ökad kroppskontroll. Passar dig som vill ha fysisk utmaning, som gillar att få upp pulsen och som vill ha en starkare och smidigare kropp. Tidigare erfarenhet med yoga krävs inte, men det krävs att du kan ta dig upp och ner på mattan utan större problem.

 

 Hatha Flow 1 är utmanande med dynamik och lekfullhet, men innehåller också det meditativa och lugna. Klasserna avslutas med andningsövningar och savasana (vila), som är en viktig del i yogan. Vilan hjälper oss att släppa både fysiska och mentala spänningar och vi kan lämna yogasalen med ny energi, redo att möta vardagen!

Om du inte har gjort yoga tidigare, är inte alls träningsvan och behöver en mjukare start, rekommenderar jag h mjuk (morgon) yoga eller yin yoga. 

Fun at Yoga

Mjuk (morgon)yoga

Dynamisk yoga i lugn tempo - för dig som är nybörjare, senior och/eller föredrar mjukare yoga

Ett skönt pass där du gör mjuka yogaövningar för större välbefinnande. Vi gör yoga i lugn tempo och allt utöver efter sina förutsättningar. Yoga som ökar balans i kroppen och sinnet.

Exempel på positiva effekter

    •    Hjälper dig att hitta balans i livet och i kroppen

    •    Förbättrar immunförsvaret

    •    Ökar energinivån och ger en mjukare & starkare kropp

    •    Motverkar och lindrar smärta

    •    Förbättrar balansen

    •    Minskar oro

    •    Förbättrar sömnen

Se ett inspelad klass > 

Kolla pågående kurser för drop-in >

Kolla kommande kurser och anmäl dig >

Yoga Studio

Hatha Flow 2

Dynamisk och utmanande yoga för dig som redan är yogavan eller träningsvan 

Fysiskt krävande yogaklass med varierande rörelser som stärker kroppen och med synkronisering av andning och rörelse. Ger dig ökad rörlighet, mer styrka, bättre koncentration och ökad kroppskontroll. Det finns också inslag av mer statiska, klassiska yogaövningar, samt mini workshops att ta tid och öva på de mer komplicerade ställningar och rörelser. Passar dig som vill ha fysisk ansträngning, som gillar att få upp pulsen och som vill ha en starkare och smidigare kropp. 

Vi rundar av och fördjupar våran fysisk yoga med andningsövningar och meditation för mer harmonisk verkan för kropp och sinne.

Flow 2 liknar Flow 1 i sin struktur fast både solhälsningar flöde och ställningar efteråt är mer krävande. Om du inte har yogat tidigare och/eller är inte träningsvan, rekommenderar jag att du börjar med en av de andra kurser eller kommer först på drop-in för att testa.

Se ett inspelad klass > 

Kolla pågående kurser för drop-in >

Kolla kommande kurser och anmäl dig >

Yoga on Deck

Solhälsningar

Få energi flöda skönt i hela din väsen

För den som har ont om tid är solhälsningen suverän att praktisera som enda övning eftersom den påverkar hela kroppen och hela hälsotillståndet. Klassen kan med fördel kombineras med yin yoga direkt efter.

Lektionen börjar med inledande avspänning. Efter det fortsätter vi med solhälsningen. Under kursens gång testar vi olika varianter och olika flöde. Vi avslutar med en eller två stretchande ställningar och kort pranayama (andningsövningar).

Detta är en aktiv och relativt krävande yogapass som förutsätter att du kan ta dig upp och ner på yogamatta utan problem. Här kan du njuta av att röra din kropp tills motstånd och spänningar försvinner och energi kan flöda fritt.​

Kolla pågående kurser för drop-in >

Kolla kommande kurser och anmäl dig >

Yoga Class

Månhälsningar

Få energi flöda skönt i hela din väsen

Månhälsnigar består av en serie mjuka, flödande rörelser som binds ihop med hjälp av andningen. Liksom solhälsningar, fast andra ställningar. Ställningar som vi gör här tar bort tryck från axlar och överkropp. Den lägger mer vikt på styrka och rörlighet i ben, höfterna och en mjuk och stabil buk.

 

Förutom flöde av månhälsningar gör vi övningar för friskare och strakare rygg. Vi fördjupar oss i yogisk andningsövning Bhastrika. Bhastrika är en andningsteknik där de kraftfulla in- och utandetagen ökar utbytet mellan syre och koldioxid i blodet och i sin tur stimulerar metabolism, producerar hetta och rensar ut gifter. Bhastrika pranayama, en andningsteknik där de kraftfulla in- och utandetagen ökar utbytet mellan syre och koldioxid i blodet och i sin tur stimulerar metabolism, producerar hetta och rensar ut gifter. Mentala spänningar avlägsnas.  Vi avslutar med en kort sittande meditation. 

Detta är ett yogapass som förutsätter att du har den rörligheten i knäna och fotled att du kan sitta på hälarna. Se bild till vänster (du behöver dock inte kunna få handflatorna ihop i böneställning bakom ryggen som på bilden)

OBS Just nu ingen planerad kurs för månhälsningar.  ​

bottom of page