Yoga Child's Pose
Kurser &
Drop-in

Kurs bokas genom anmälningsformulär, drop-in via  sms eller email.

Drop-in är möjligt på alla kurser, föranmälan krävs. 

60-90 min klass: 200kr

Klippkort 1800kr ger dig 10 klipp av 60-90min klass eller 11 klipp av 45min klass. Giltigt 1 år.

Yoga at Home

Kommande workshops:

11 september kl 08:30-12:00 Morgonyoga och frukost 

En förmiddag tillsammans på min hemmastudio. Vi gör en lång morgonyoga - en program som ställer inga krav för tidigare erfarenhet av yoga, fast också låter erfarna att jobba ganska djupt med sig själv. Fysisk yoga, andningsövningar, meditation och därefter härlig frukost tillsammans. Läs mer...

Hösttermin 2022 del 1: september - oktober 
Hatha Yoga

Lugn och skön klass som är byggt upp så att det ska passa både dig som kommer på yoga första gången i livet, samt ger möjligheter för erfarna att utöva yoga från sina förutsättningar. Passar även för dig som är 65+ eller dig som annars inte vill komma på yoga, för att "du är för stel för yoga". Samtidigt finns det många kroppsövningar, t.ex ryggstärkande övningar, som är alltid nyttiga och utmanande, även om man har yogat många år.

 

Rörelserna utförs i ett stillsammare tempo än i de mer dynamiska yogaklasser som jag undervisar, nämligen Hatha Flow 1 & Hatha Flow 2. På Hatha Yoga gör du en övning i taget, oftast repeterar du det flera gånger i rad. Genom att övningar görs i koordination med andningen kommer den automatiskt att bli djupare och långsammare, vilket i sin tur leder till avslappning även i sinnet. På så sätt får man en harmoniserande och revitaliserande effekt på hela kroppen.  

 

Det spelar ingen roll om du känner dig stel och ovig – du gör yogan utifrån dina egna förutsättningar och det går även bra att sitta på stol. Det är bra för mig att veta i förväg om du ska undvika en viss belastning - t ex att stå på knäna och belasta handlederna (vanliga hos mina äldre yogaelever). Det är just  därför jag har den stillsammare yoga att alla ska kunna känna sig välkomna.

Hatha Yoga klasser varierar i längden från 45 till 75 minuter. Den stora delen av undervisningen handlar om fysiska övningar. På de längre klasser kommer du lära dig mer om olika aspekter av yoga - reningsprocesser, andningstekniker, avslappningstekniker och meditation. 

Exempel på positiva effekter

    •    Hjälper dig att hitta balans i livet och i kroppen

    •    Förbättrar immunförsvaret

    •    Ökar energinivån och ger en mjukare & starkare kropp

    •    Motverkar och lindrar smärta

    •    Förbättrar balansen

    •    Minskar oro

    •    Förbättrar sömnen

Vill du få liten inblick till vilka övningar som kanske kan dyka upp i en sådan yogaklass, titta på den här inspelningen

"Vad hände med mjuk morgonyoga, nybörjaryoga, yoga för ryggen, yoga 50+?" - Det frågar du kanske som har varit på mina kurser innan. Jo, ingenting egentligen. Nu har de alla ett namn - Hatha Yoga. De klasser var från börjar väldigt lika, fast jag har kämpat att hitta ett bra namn och har provat på olika sätt. Många som jag tycker borde komma på en mjukare yoga, vägrar det och vill ha det mer dynamiskt och utmanande. Så ny delar jag upp mina yogaklasser i 3 stilar/typer: Hatha Yoga; Hatha Flow och Yin Yoga. 

Hatha Flow 1 

Dynamisk yogaklass med varierande rörelser som stärker och sträcker kroppen. Andning sammanvävs med rörelsen i ett skönt flöde mellan olika positioner. Ger dig ökad rörlighet, mer styrka, bättre koncentration och ökad kroppskontroll. Passar dig som vill ha fysisk utmaning, som gillar att få upp pulsen och som vill ha en starkare och smidigare kropp. Tidigare erfarenhet med yoga krävs inte, men det krävs att du kan ta dig upp och ner på mattan utan problem.

 

Hatha Flow 1 är utmanande med dynamik och lekfullhet, men innehåller också det meditativa och lugna. Klassen är 1t30min. Under den första timmen är du guidad genom kroppsövningar; den sista halvtimme är för att öva på diverse yogiska tekniker från nässköljning till andningsövningar till meditation och vila. Vilan hjälper oss att släppa både fysiska och mentala spänningar och vi kan lämna yogasalen med ny energi, redo att möta vardagen!

Exempel på positiva effekter

    •    Balanserar kropp & sinne

    •    Bygger styrka och flexibilitet​

    •    Förbättrar koncentration 

    •    Ökad kroppskontroll 

    •    Löser upp spänningar och frigör energi i hela kroppen

Om du inte har gjort yoga tidigare, är inte alls träningsvan och behöver en mjukare start, rekommenderar jag Hatha yoga och yin yoga. 

Vill du få liten inblick till vilka övningar som kanske kan dyka upp i en sådan yogaklass, titta på den här inspelningen
(Eller kika runt på min instagram)

 
Hatha Flow 2 

Fysiskt krävande yogaklass med varierande rörelser som stärker kroppen och med synkronisering av andning och rörelse. Ger dig ökad rörlighet, mer styrka, bättre koncentration och ökad kroppskontroll. Det finns också inslag av mer statiska, klassiska yogaövningar, samt mini workshops att ta tid och öva på de mer komplicerade ställningar och rörelser. Passar dig som vill ha fysisk ansträngning, som gillar att få upp pulsen och som vill ha en starkare och smidigare kropp. 

Klasserna avslutas med andningsövningar och savasana (vila), som är en viktig del i yogan. Vilan hjälper oss att släppa både fysiska och mentala spänningar och vi kan lämna yogasalen med ny energi, redo att möta vardagen!

Det liknar Hatha Yoga Flow 1 i sin struktur fast både solhälsningar flöde och ställningar efteråt är mer krävande. Om du inte har yogat tidigare och/eller är inte träningsvan, rekommenderar jag att du börjar med en av de andra kurser eller kommer först på drop-in för att testa.


Vill du få liten inblick till vilka övningar som kanske kan dyka upp i en sådan yogaklass, titta på den här inspelningen
(Eller kika runt på min instagram)

Yin Yoga

Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att stilla kropp och sinne. Det passar alla som tycker om eller vill utmana sig att ta kontakt med mer stilla och reflektiva sätt att vara. Det är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer och till vardag där vi har så mycket press på oss hela tiden. I yin yoga släpper du all stress och prestation.

Yin yoga passar särskilt bra när du har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.

Alla ställningar är liggandes eller sittandes och vi håller de 3-5 minuter. Vissa ställningar kan upplevas som sköna och avslappnande och vissa som osköna för att de sträcker ut precis där du är stel och håller spänningar. Vi använder oss av filtar, klossar, bolster och vägg för att få stöd och kunna slappna av i varje ställning. Du får tips och råd hur du kan modifiera en position så att den är tillgänglig för dig.

Vill du få liten inblick till vilka övningar som kanske kan dyka upp i en sådan yogaklass, titta på den här inspelningen
(Eller kika runt på min instagram)