Hatha Yoga Grund; Yin Yoga; Hatha Yoga Flow Nivå 1 & Nivå 2, drop-in klasser & workshops
Hatha Yoga Grund; Hatha Yoga Flow Nivå 1 & Nivå 2
Hatha Yoga flow Nivå 1
Hatha Yoga flow Nivå 1
Show More

APRIL - MAJ 2021

  • Måndag

    Reftele

    17:15-18:00 Yoga för styrka 

    18:10-18:55 Yin Yoga 

  • Tisdag

    Unnaryd 

    17:15-18:45 Hatha Yoga Flow Nivå 1

    19-19:45 Yoga för Styrka

    19:55-20:40 Yin Yoga

  • Onsdag

    Jälluntofta

     

    17:30-19:00 Hatha Yoga Flow Nivå 2

    19:15-20:45 DROP-IN Hatha Yoga Flow Nivå 2

  • Torsdag

    Jälluntofta

     

    17:30-19:00 Hatha Yoga Flow Nivå 2

     

    19:20-20:50 Hatha Yoga Flow Nivå 2 

  • Söndag

    Lidhult 

     

    17:45-18:30 Yoga för Styrka
    18:40-19:25 Yin Yoga 

Yoga för styrka (Nivå1/Nivå2)  

Det är en kort yogapass där styrkeställningar och "yoga drills"vävas in i ett flöde så att du kommer känna sig energifylld efteråt. Vi kommer ha så mycket som möjligt ställningar där det är lätt justera svårighetsgraden både uppåt och nedåt. Vi avslutar med en eller två längre stretch ställningar eller guidad avslappning för att varva ner. 

Nivå ligger på Hatha Yoga Flow Nivå 1 och uppåt.

 

45min klass. Drop in 150kr (drop-in anmälan sms 070 308 73 93 Ene)

Drop-in styrka+yin combo 200kr

Schema och anmälan

Yin Yoga

Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att stilla kropp och sinne. Det passar alla som tycker om eller vill utmana sig att ta kontakt med mer stilla och reflektiva sätt att vara. Det är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer och till vardag där vi har så mycket press på oss hela tiden. I yin yoga släpper du all stress och prestation.

Yin yoga passar särskilt bra när du har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.

Alla ställningar är liggandes eller sittandes och vi håller de 3-5 minuter. Vissa ställningar kan upplevas som sköna och avslappnande och vissa som osköna för att de sträcker ut precis där du är stel och håller spänningar. Vi använder oss av filtar, klossar, bolster och vägg för att få stöd och kunna slappna av i varje ställning. Du får tips och råd hur du kan modifiera en position så att den är tillgänglig för dig.

45min klass. Drop in 150kr (drop-in anmälan sms 070 308 73 93 Ene)

Drop-in styrka+yin combo 200kr

Schema och anmälan

Hatha Yoga Flow Nivå 1 

Passar även en totalt stel nybörjare oavsett ålder, men kräver att du har lust och förmåga att röra på dig dynamiskt (för solhälsningar eller liknande flöde). Det kan vara svårt om du har större problem med ryggen eller knäna, men om du är motiverad, så kan vi hitta en lösning!

Varje pass börjar med dynamisk uppvärmning som solhälsningar eller liknande, 20-30min. Efter uppvärmning saktar vi ner tempot och gör olika klassiska hatha yoga ställningar som vi håller 1-5 minuter. Vi avslutar med pranayama (andningstekniker) och/eller djupavspänningen Yoga Nidra eller meditation.

Se en pdf här för att se ett exempel av  kroppsställningar som kan komma upp i en Nivå 1 klass.

Många äldre damer har hittat yoga, vilket är glädjande! Läs dock om Hatha Yoga Grund också om den är mer lämplig. Tveka inte att kontakta mig med frågor. 

 Schema och anmälan

Hatha Yoga Flow Nivå 2 

Passar dig som är i relativt bra form och gillar fysisk utmaning. Det liknar Hatha Yoga Flow nivå 1 i sin struktur fast både solhälsningar flöde och ställningar efteråt är mer krävande. Det sagt, till viss grad går det alltid att anpassa till egen nivå naturligtvis!

Varje pass börjar med dynamisk uppvärmning som solhälsningar eller liknande, 20-30min. Efter uppvärmning saktar vi ner tempot och gör olika klassiska hatha yoga ställningar som vi håller 1-5 minuter. Sista halvtimme är för pranayama, avspänning och meditation - vi gör en eller två av de varje lektion.

 Schema och anmälan

Hatha Yoga Grund  [ingen kurs just nu]

Denna kurs är ett bra alternativ om Hatha Yoga Flow Nivå 1 är för svår - oftast på grund av nån förhinder t.ex reumatism, hjärtbesvär, stor övervikt. Oftast är Nivå 1 för svår för pensionärer, men ibland även för helt otränade tonåringar, så då är Hatha Yoga Grund väldigt bra! Vi gör skonsamma övningar som går bra att anpassa till sin egen förmåga (både steg uppåt och steg nedåt) och som hjälper att öka rörlighet i kroppen och även bygga upp styrka och stabilitet främst i ryggen och bålen. Du kommer även lära dig att fokusera på andningen och slappna av i den. Varje lektion avslutar med minst 10 min guidad avslappning.

Öppna en pdf här för att se ett exempel av  kroppsställningar som kan komma upp i en Hatha Yoga Grund klass.

Meditation och självkännedom [ingen kurs just nu]

This is a course in English. Little bit depending on the subject, but usually we will start the class with a short meditation and then second half or the last third of the class we will look inte to yoga of the emotions (rasas). The Indian tradition recognizes nine Rasas as representing our most important and basic emotions: Love, Joy, Wonder, Courage, Calmness, Anger, Sadness, Fear and Disgust. Some are desirable others unpleasant. We will be looking into some of them and what kind of practices one can do (sadhana) to work with a specific emotion.

Välj rätt svårighetsgrad

En yogaprogram ska ha både ställningar som är relativt lätta och de som du inte klarar av ännu. Om det är för lätt, blir man uttråkad, om det är för svårt tappar man fokus och motivation. Välj en rätt kurs för dig!

Yin Yoga

De är minst lika viktigt med vila och återhämtning som att jobba och vara aktiv. Yin yoga ger dig vila och avkoppling för musklerna, nervsystemet, bindväv och sinnet. Yin yoga är nyttigt både för de som är otränade och för de som är i väldigt bra form.

Hatha Yoga Grund

En bra start för nybörjare och de som har ryggproblem eller annan smärtproblematik. Många i medelålder och   äldre upplever Hatha Yoga Flow Nivå 1 som väldigt tuff. Bättre göra en kurs i alla fall på grundnivå först!

Hatha Yoga Flow Nivå 1

Relativt dynamisk form av yoga, speciellt första halvtimme där vi gör solhälsningar med modifikationer. Din styrka, flexibilitet och balans kommer att testas och kommer naturligtvis förbättras över tiden

Yoga för styrka (Nivå1/Nivå2)

Vi gör yoga drills och ställningar som kommer att testa och bygga upp din styrka, men även flexibilitet och balans. 

Hatha Yoga Flow Nivå 2

Du ska vara i relativt bra form och inte ha smärtproblematik. Fysiskt utmanande yoga  

kombinerad med andningsövningar, avslappning och meditation.