Yoga Child's Pose
Kurser

Kurs bokas och betalas innan kursstart genom anmälningsformulär. I mån av plats kan du ta igen om du missar något tillfälle på andra kurser. 

Yoga at Home

Drop-in

Drop-in är möjligt på alla kurser, föranmälan krävs. 

Drop-in 45/60 min klass: 150kr

Drop-in 75/90 min klass: 200kr

Klippkort 1800kr ger 10% rabatt

Hatha Yoga Grund = Yoga för nybörjare = Mjuk yoga

Lugn och skön klass som är anpassad till dig som har aldrig yogat innan eller behöver mjukare yoga.  Rörelserna utförs i ett stillsammare tempo än i de mer dynamiska yogaklasser som jag undervisar (Hatha Yoga Flow 1 & 2).  Passar även för dig som är 65+ eller dig som annars inte vill komma på yoga, för att "du är för stel för yoga". 

 

Det spelar ingen roll om du känner dig stel och ovig – du gör yogan utifrån dina egna förutsättningar och det går även bra att sitta på stol.

Enkla yogaövningar kombineras med andningstekniker som stärker muskulaturen och övar upp balansen. Vi hittar inre och yttre balans och välbefinnande med yoga och meditation.

Klassen avslutas lugnt och skönt med vila och meditation.

Exempel på positiva effekter

    •    Hjälper dig att hitta balans i livet och i kroppen

    •    Förbättrar immunförsvaret

    •    Ökar energinivån och ger en mjukare & starkare kropp

    •    Motverkar och lindrar smärta

    •    Förbättrar balansen

    •    Minskar oro

    •    Förbättrar sömnen

Hatha Flow 1 

Dynamisk yogaklass med varierande rörelser som stärker kroppen och med synkronisering av andning och rörelse. Hatha Flow 1 är en  fysisk klass där andning sammanvävs med rörelsen i ett skönt flöde mellan olika positioner. Det finns också inslag av mer statiska, klassiska yogaövningar där fokus är att bygga upp styrka och smidighet i muskler och kropp.

 

Klasserna avslutas med andningsövningar och savasana (vila), som är en viktig del i yogan. Vilan hjälper oss att släppa både fysiska och mentala spänningar och vi kan lämna yogasalen med ny energi, redo att möta vardagen!

Exempel på positiva effekter

    •    Balanserar kropp & sinne

    •    Bygger styrka och flexibilitet​

    •    Förbättrar koncentration 

    •    Ökad kroppskontroll 

    •    Löser upp spänningar och frigör energi i hela kroppen

Om du inte har gjort yoga tidigare, är inte alls träningsvan och behöver en mjukare start, rekommenderar jag Hatha Yoga Grund.

Hatha Flow 2 

Fysiskt krävande yogaklass med varierande rörelser som stärker kroppen och med synkronisering av andning och rörelse. Ger dig ökad rörlighet, mer styrka, bättre koncentration och ökad kroppskontroll. Det finns också inslag av mer statiska, klassiska yogaövningar, samt mini workshops att ta tid och öva på de mer komplicerade ställningar och rörelser. Passar dig som vill ha fysisk ansträngning, som gillar att få upp pulsen och som vill ha en starkare och smidigare kropp. 

Klasserna avslutas med andningsövningar och savasana (vila), som är en viktig del i yogan. Vilan hjälper oss att släppa både fysiska och mentala spänningar och vi kan lämna yogasalen med ny energi, redo att möta vardagen!

Det liknar Hatha Yoga Flow 1 i sin struktur fast både solhälsningar flöde och ställningar efteråt är mer krävande. Om du inte har gjort yoga tidigare och/eller är inte träningsvan, rekommenderar jag Hatha Yoga Flow 1 eller Hatha Yoga Grund.

Yoga för styrka (Nivå1/Nivå2)  

Det är en kort yogapass där styrkeställningar och "yoga drills" vävas in i ett flöde så att du kommer känna sig energifylld efteråt. Vi kommer ha så mycket som möjligt ställningar där det är lätt justera svårighetsgraden både uppåt och nedåt. Vi avslutar med en eller två längre stretch ställningar eller guidad avslappning för att varva ner. 

Nivå ligger på Hatha Yoga Flow Nivå 1 och uppåt.

 

45min klass. Drop in 150kr (drop-in anmälan sms 070 308 73 93 Ene)

Drop-in styrka+yin combo 200kr

Schema och anmälan

Yin Yoga

Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att stilla kropp och sinne. Det passar alla som tycker om eller vill utmana sig att ta kontakt med mer stilla och reflektiva sätt att vara. Det är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer och till vardag där vi har så mycket press på oss hela tiden. I yin yoga släpper du all stress och prestation.

Yin yoga passar särskilt bra när du har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.

Alla ställningar är liggandes eller sittandes och vi håller de 3-5 minuter. Vissa ställningar kan upplevas som sköna och avslappnande och vissa som osköna för att de sträcker ut precis där du är stel och håller spänningar. Vi använder oss av filtar, klossar, bolster och vägg för att få stöd och kunna slappna av i varje ställning. Du får tips och råd hur du kan modifiera en position så att den är tillgänglig för dig.

45min klass. Drop in 150kr (drop-in anmälan sms 070 308 73 93 Ene)

Drop-in styrka+yin combo 200kr

Schema och anmälan

Yin Yoga & Yoga Nidra

Här återhämtar du dig framför brasan i mitt mysiga hemmastudio på sköna ullmattor. Vi börjar med yin yoga (se beskrivning ovan) och avslutar med Yoga Nidra. Yoga Nidra är en guidad meditationsteknik som även kallas yogisk sömn och som utförs liggandes i savasana, död mans position. Yoga nidra hjälper oss att hitta en total djupavslappning som kan bidra till att lösa upp mentala och fysiska spänningar.

Schema och anmälan

Meditation och självkännedom [ingen kurs just nu]

This is a course in English. Little bit depending on the subject, but usually we will start the class with a short meditation and then second half or the last third of the class we will look inte to yoga of the emotions (rasas). The Indian tradition recognizes nine Rasas as representing our most important and basic emotions: Love, Joy, Wonder, Courage, Calmness, Anger, Sadness, Fear and Disgust. Some are desirable others unpleasant. We will be looking into some of them and what kind of practices one can do (sadhana) to work with a specific emotion.