Nivå 1

Nivå 1 är yogakurs där du lär dig de grundläggande yogaställningar, upplever hur andningstekniker påverkar sinnestillstånd, får prova hatha yoga tekniker såsom nässköljning och prova olika meditation och avslappningstekniker. 

 

Du kommer att bygga upp yogapraktiken från solhälsningar till djupgående klassiska ställningar, samt lära dig hur man kombinerar rörelse med andetag och även med att hålla andan ett tag medan du håller en ställning. Klasser förutom morgonyoga innehåller djupavspänning Yoga Nidra som brukar vara väldigt uppskattad av deltagare - även en rastlös person brukar kunna släppa taget och slappna av. 

 

Nivå 1 kursen byggs upp så att andra delen av kursen innehåller en del svårare övningar och även solhälsningar, som vi kommer börja kursen med, passar inte så bra om man har t ex hjärtproblem. Om du har några allvarliga hälsoproblem läs noggrant kursbeskrivningen och även jämförelse mellan Nivå 1 och Yoga 50+ längre ned på sidan. Tveka inte att kontakta mig om du har frågor. 

Asanas - kroppsövningar

Den ursprungliga betydelsen av ordet asana är en bekväm och stadig kroppsposition som man kan stanna i en längre stund. Alla asanas utförs i tre steg: utgångsposition, utförande och slutposition. Klassisk yoga skiljer sig från t.ex vinyasa flow - man stannar några ögonblick i utgångspositionen för att förbereda kropp och sinne på övningen och man stannar också ett tag i slutpositionen för att utforska effekterna av övningen. 

Grundkursen innehåller både lättare och svårare övningar t.ex: 

  • Antireumatiska övningar

  • Asanas för matsmältningsapparaten

  • Asanas som löser upp energiblockeringar

  • Triangelställningar där du böjer ryggen i sidled

  • Ryggstärkande övningar

  • Balansövningar

  • Djupgående klassiska ställningar t ex axelstående, plogen, fisken, gräshoppare, bågen

Pranayama - andning och andningsövningar

Idag andas många människor på fel sätt, något som kan få både fysiska och mentala konsekvenser. En felaktig andning kan t.ex leda till att syreupptagningen blir otillräcklig, vilket leder till trötthet och bristande koncentrationsförmåga. Att lära sig korrekt andning är därför en väldigt viktig del av yoga.

 

Kursen innehåller:

  • Andningsmedvetande

  • Böljandning

  • Yogaandning - en fullständig andning

  • Nadi shodana pranayama - den renande andningen

  • Ujjayi pranayama - segerrika andetaget 

Yoga Nidra - djupavspänning

Du blir vägledd i en avspänning i vilken du drar sinnena tillbaka, släpper stress och oro och bygger upp ett inre lugn. Den ger maximal avspänning på minimal tid och har för många visat sig vara en effektiv kur mot sömnlöshet.

Yoga Nidra är en systematisk metod för att utveckla den inre uppmärksamheten. Därför är den en bra förberedelse till meditation. Ditt sinne blir mer flexibelt och du uppnår en djup vila i dig själv.

Meditation

Beroende på årstid och på förutsättningar i yogarummet kommer du praktisera olika meditationstekniker: ljusmeditation, andningsmedvetande eller inre tystnad (Antar Mauna) till exempel. 

Läs mer:

Nivå 1 vs Yoga 50+  vs fortsättningskurs- hur ska du välja? 

Yoga 50+ är helt enkelt mjukare yoga. Samma tradition, samma fokus på hur man kombinerar rörelse med andetag men lättare övningar. Övningarna som vi gör är mjuka för rygg, knäna, höfterna med syfte att frigöra spänningar och bygga upp musklerna, hitta fokus och inre ro. Det passar mycket bättre än grundkurs om du har besvär med kroppen, ont i ryggen, om du har inte varit fysiskt aktivt för en lång period eller det t ex är inte så lätt för dig att växla mellan liggandes och ståendes. Ta inte åldersgränsen 50 bokstavligt! Äldre än 50 är välkomna till grundkurs och fortsättningskurs och yngre än 50 är välkomna till Yoga 50+.  

Fortsättningskurs är till dig som har varit hos mig på en grundkurs minst en termin och deltagit regelbundet och känner att du har klarat av bra och att du har lärt dig att andas djupt, att andas med mage, att andas fullständigt. Du är intresserad att lära dig ställningar som tar längre tid att mästra - t.ex huvudstående, crow pose (handbalans), the wheel och de är fysiskt möjligt att göra t ex 12 dubbelrondor av solhälsningar. 

HITTA HIT:

Yoga Du & Nu

Jälluntofta Älmhult

Unnaryd 31452

Hitta hit: Google maps

 

© 2018 Yoga Du & Nu

Kontakta mig:

Ene Vabamets

070 308 73 93

yogaduochnu@gmail.com

www.facebook.com/yogaduochnu